اغلاق
اغلاق

تحويل الخسارة في اسهم الهايتك الى أرباح لموظفي الشركات

WAZCAM, تم النشر 2022/07/20 17:47

تحويل الخسارة في اسهم الهايتك الى أرباح لموظفي الشركات

كيف يستغل موظفي الهايتك إمكانيات شراء الأسهم في شركاتهم في ظل تراجع أسعارها؟

 

يبدو الوضع الحالي للأسواق مقلقًا خاصة بالنسبة لقطاع التكنولوجيا والهايتك، فبعد ان قاد هذا القطاع  الاتجاه الإيجابي في السنوات الأخيرة في أسواق الاسهم اصبح يقود الاتجاه السلبي الآن. 

إن التراجع في نتائج شركات التكنولوجيا والهايتك، مع ارتفاع أسعار الفائدة الذي يرفع معدلات الرسملة، يترجم إلى انخفاض في قيمة أسهم التكنولوجيا في الأسواق الخاصة أيضًا، وفي حالات عدم الوضوح، يقوم المستثمرون بتجميد الاستثمارات والانتظار. وعلى الرغم من الانخفاضات الحادة في أسواق الأسهم العالمية مثل مؤشر ناسداك، الذي انخفض بنحو 30 ٪ منذ نهاية العام الماضي، يمكن لشركات التكنولوجيا الاستفادة من حالة عدم الوضوح، حيث يسمح الانخفاض في قيمة الشركات بتحديث التقييمات لمجموعة متنوعة من الأغراض.

إعادة التسعير هي تخفيض في اسعار الخيارات المتاحة عمليًا، بحيث تعكس القيمة الحالية لحصة الشركة وأحيانًا تغيير في شروط فترة الاستحقاق. إعادة التسعير هو حدث له آثار من حيث الضرائب ومن حيث البيانات المالية، ولكن التأثير الأكثر أهمية هو من حيث إدارة موظفي الشركة. 

وكما ذكرنا، انخفاض قيمة شركات التكنولوجيا والهايتك، يعني فقدان الخيارات التي مُنحت للموظفين في المقام الأول، كأداة لمكافأة النجاح وكذلك للحفاظ على الشركة.

وبناءً على ذلك  تقلصت الفرص التي يمكن للموظفين ممارستها. لذلك يمكن التفكير في إحداث دوران إيجابي وتسخير الضعف لصالح الشركة، من خلال منح خيارات بسعر أقل بحيث تعود الخيارات الممنوحة للموظفين إلى كونها جذابة ، مع زيادة الفرصة في أن يكون الموظفون قادرون على استغلال هذه الفرص.

هذا المقال بالتعاون مع Geektime

תתפלאו, חברות ההייטק יכולות להפוך את המומנטום השלילי במניות לטובת העובדים

איך להטיב את תנאי השכר בעלות מינימלית? הירידות החדות במניות הטכנולוגיה מאפשרות לבצע תמחור מחדש של אופציות שהוענקו לעובדים; למי זה טוב? מה ההשלכות? ולמה חשוב לשים לב?

מקור: Unsplash

מאת גידי שלום בנדור

מצב השווקים הנוכחי נראה מדאיג ביחס לעבר הלא רחוק, בייחוד עבור סקטור הטכנולוגיה אשר הוביל את המגמה החיובית בשנים האחרונות וכעת מוביל את המגמה השלילית. חברות הטכנולוגיה, אשר מלבד המתיחות הגיאופוליטית סביב אוקראינה ועליית הריבית, סובלות ממחסור מתמשך בשבבים ומגיבות במגמה שלילית שכבר נמשכת למעלה מחצי שנה בשווקים הציבוריים.

 

ירידת מכפילי מניות חברות הטכנולוגיה, ביחד עם עליית הריבית אשר מעלה את שיעורי ההיוון, מתורגמות לירידת שווי מניות הטכנולוגיה גם בשווקים הפרטיים, ובמצבים של חוסר ודאות המשקיעים מקפיאים השקעות וממתינים על הגדר. על אף הירידות החדות בבורסות בעולם כדוגמת מדד הנאסד"ק אשר ירד בכ-30% מאז חודש נובמבר, חברות הטכנולוגיה יכולות להפיק תועלת מחוסר הוודאות – הירידה בשווי החברות מאפשרת לבצע עדכון להערכות השווי למגוון מטרות שונות וביניהן תמחור מחדש של אופציות שהוענקו לעובדים.

 

תמחור מחדש (Repricing), הינו הפחתת מחיר המימוש של האופציה, כך שישקף את השווי העדכני של מניית החברה ולעיתים אף שינוי תנאי תקופת ההבשלה. ביצוע תמחור מחדש הינו אירוע שיש לו משמעויות מבחינת מס ומבחינת הדוחות הכספיים, אך המשמעות המהותיות ביותר היא מבחינת ניהול כוח האדם בחברה. כאמור, שווי חברות הטכנולוגיה ירד ובמקרים מסוימים האופציות אשר הוענקו מלכתחילה לעובדים, בעיקר ככלי לתגמול בעת הצלחה כמו גם לשימורם בחברה, איבדו את תכליתן מכיוון שהאופציות התרחקו מהותית מהכסף ובהתאמה, הסיכוי שהעובדים יוכלו לממש אותן ירד. על כן, ניתן לשקול לבצע ספין חיובי ולרתום את ירידת השווי לטובת החברה, באמצעות הענקת אופציות במחיר מימוש נמוך יותר, כך שהאופציות שהוענקו לעובדים יחזרו להיות אטרקטיביות, תוך הגדלת הסיכוי שהעובדים יוכלו לממש אותן.

 

מי יכול לעשות ריפרייסינג?

באופן עקרוני, כל חברה יכולה לבצע תמחור מחדש של האופציות לעובדים. במידה ומדובר בחברה ציבורית ההליך פשוט יותר ביחס לחברה פרטית, ואין סיכון מבחינת סעיף 409A (לצורך הענקת אופציות לעובדים המשלמים מס בארה"ב), כל עוד מעניקים את האופציות בשווי הוגן. בחברות פרטיות, לעומת זאת, יהיה צורך להעריך את שווי החברה במקרים מסוימים, לדוגמה לצורך סעיף 409A. אפשרות נוספת אשר עומדת בפני החברות ואשר מבחינה כלכלית הינה זהה לתמחור מחדש היא ביטול האופציות והענקה של אופציות חדשות.

 

מה המשמעות מבחינת תשלומי המס?

צריך לקחת בחשבון שלאחר תמחור מחדש של אופציות, מנקודת המבט של רשויות המס בישראל וגם בארה"ב, התקופה הנדרשת של שנתיים להחזקת האופציות לצורך תשלום מס מופחת (תשלום מס רווח הון במקום מס שולי) מתאפסת ומתחילה שוב ממועד התמחור מחדש.

 

מה המשמעות מבחינת ההשפעה על הדוחות הכספיים?

ברגע שמשנים את תנאי האופציות שהוענקו לעובדים, בדרך כלל יהיה גם שינוי בשווי האופציות, כאשר במידה ושווי האופציות לאחר התמחור מחדש הינו גבוה יותר, הרי שמדובר בהטבה אשר נרשמת בדוחות הכספיים כהוצאה באופן מיידי.

 

איך מודדים את שווי ההטבה?

לצורך מדידת שווי ההטבה, שווי האופציות אשר הוערך בעבר בהתאם למועד ההענקה המקורי איננו רלוונטי עוד, אלא מעריכים את שווי האופציות (בדר"כ באמצעות מודל B&S) נכון למועד התמחור מחדש, פעם אחת תחת התנאים המקוריים מבחינת מחיר מימוש ותקופת הבשלה ופעם נוספת לאחר התמחור מחדש, כלומר לפי מחיר המימוש ותקופת ההבשלה החדשים. הפער בשווי בין שני סוגי האופציות הינו גובה ההטבה.

 

למה כדאי לשים לב?

לפני שנכנסים להליך של תמחור מחדש, חשוב לשים לב לכמה סוגיות. ראשית, מבחינת המסר שהנהלת החברה משדרת לעובדים ולמשקיעים, כאשר מדובר בתמחור מחדש לנוכח סיטואציה כוללת בשווקים כגון משבר פיננסי או מגמה שלילית ארוכת טווח בסקטור הטכנולוגיה כפי שאנחנו חווים מאז חודש נובמבר אשתקד, הרי שהמסר שהנהלת החברה צריכה להעביר הינו כי הליך התמחור מחדש נועד לנצל לחיוב את הסיטואציה השלילית בשווקים לצורך חיזוק הקשר של העובדים לחברה בהשקעה מינימלית.

 

במידה ותמחור מחדש נועד להתמודד עם מצוקה תזרימית של חברה ספציפית, ולא כחלק ממצוקה תזרימית כוללת כאמור, הרי שהמסר לעובדים ולמשקיעים יכול ליצור נזק, שכן מדובר באות מצוקה ויש לקחת זאת בחשבון. כמובן שישנם מצבים, כגון לאחר קיצוץ של שליש מעובדי החברה וקיצוץ מהותי בהוצאות, בהם לכולם ברור שהחברה נמצאת במצוקה תזרימית.

 

בשורה התחתונה

תמחור מחדש של אופציות שהוענקו לעובדים הינו כלי נפלא מבחינת המעסיק להטיב עם עובדיו, בעלויות מינימליות מצידו. המצב הנוכחי בסקטור הטכנולוגיה מתאפיין בלחץ ואי ודאות כלכלית בקרב עובדים רבים, חלקם אף פוטרו או נאלצו להתמודד עם פגיעה בשכרם ובפרט ברכיב ההוני של שכרם דרך ירידת שווי האופציות. באמצעות תמחור מחדש המעסיק יכול לתקן את ירידת שווי האופציות שהוענקו לעובדים וכפועל יוצא לחזק את הקשר של העובד עם החברה ומטרותיה ולשמר אותו לטווח הארוך. חשוב להדגיש כי תמחור מחדש מחייב פניה למס הכנסה על ידי המייצגים של החברה וזאת על מנת למנוע אירוע מס ולשמר את מסלול המס של סעיף 102 ההוני להענקות מסוג זה.

 

הכותב הוא מנכ"ל ומייסד S Cube מבית IBI Capital

 

heightقد يهمك ايضا